Тема: Андрій
Чайковський «За сестрою»
Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорізьких козаків.
Мета: допомогти учням
усвідомити ідейно - художній зміст повісті, розкрити образи козаків їхні звичаї
та традиції, дати визначення героїко - романтичної повісті та поняття
романтичний герой; розвивати навички роботи з текстом, характеризування образів
виділення головного; висловлювати власну думку про прочитане; виховувати на
прикладі образів козаків лицарські чесноти, віру в перемогу добра й
справедливості; розуміння того, що за щастя треба боротися, що необхідно
готувати себе до життєвих випробувань
«Через моря, ліси, степи й долини
Де калиновий цвіт і солов'їний спів
Через літа й століття всюди лине
Крилата й горда слава козаків.»
Хід уроку
І .Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово
вчителя
Діти, сьогоднішній урок ми розпочнемо з прослухування української козацької пісні.
Козацька пісня. ( Тінь сонця "Їхали козаки" )
Слово вчителя
Пісня
допомогла нам сягнути ще раз у добу Козаччини. Мабуть, дехто з вас назвав би
свого пращура козаком. Кожен свідомий українець називає себе нащадком і
спадкоємцем козаків. То хто такі козаки? Ось про це і поговоримо на цьому
уроці.
Тож запишіть тему уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
Слово вчителя
Слово
козак турецького походження і означає
«вільний чоловік» , «безстрашний вояк». Перші відомості в джерелах про козаків
відносяться до кінця ХV ст..
1. Робота з ілюстрацією до картини С.
Васильківського «Козак в степу. Тривожні ознаки»
- Чому вона має таку назву? Про що це свідчить?
2. Бесіда.
- Чи доводилося вам бувати у степу? Що
ви відчували там?
Андрій Чайковський приводить свого героя і
читача у степ. (Учитель виразно читає початок ІІ розділу від слів „Що це?
Невже степ, про який у піснях співають?” до „… ні імені їх, ні відкіля вони
взялися”).
- Символом чого у
повісті є степ? ( символ волі, простору, мужності)
-
Саме тут, у степу, біля Свиридової могили, збірного місця козаків, Павлусь
зустрічається із запорожцями.Познайомимося із ними.
ІV. Опрацювання нового матеріалу
1. Бесіда
- Хто є представниками українського козацтва у творі?
(Родина Судаків, Семен Непорадний, Андрій
Недоля, Остап Тріска, дід Панас).
- Що їх об’єднує? (Дружба,
єдина мета, взаємодопомога, розуміння одне одного).
- Чому козаки намагаються досягти своєї мети, хоча це і
досить складно?
- За якими правилами живуть козаки? (Відповіді у формі
гри , коли діти записують правила і приклеюють їх на клейноді, наприклад:
*
вірно служити народу, обороняти його від будь-якого ворога;
*
допомагати один одному;
*
бути чесним, благородним, відповідальним, мужнім;
*стійко
втримувати труднощі;
*дотримуватися
клятви).
- Яким у творі зображений рід Судаків?
- Кого із січовиків автор описує найбільш детально? (
Знайдіть описи у тексті і зачитайте)
Що можна сказати на
основі цих описів про ставлення письменника до своїх героїв
Переказ яскравих епізодів
- Розкажіть про бій козаків із татарами (розділ ІV). Чому татари були
впевнені у своїй перемозі? Про що свідчить перемога козаків?
- Як ставилися запорожці до зрадників свого народу? За що і як було
покарано харциза Карима?
2. Складання таблиці характеристики
персонажів.
- Спробуємо „намалювати” портрет козаків. Для цього заповнимо таблицю
цитатами з повісті. Робота у парах. ( Самостійно)
|
Звичаї козаків
|
Здібності
|
Духовні якості
|
3.
Озвучення напрацювань. Словесний портрет козаків.
Учитель допоможе семикласникам зробити висновок про те, що
козаки уособлюють чесність, вірність, відвагу, силу, героїзм, віру в Бога,
готовність обороняти свою віру та свій народ навіть ціною власного життя. Це
справжні патріоти.
Форум «Хто він – патріот?»
Учитель.
Сьогодні ми часто говоримо про патріотизм як про почуття, яке звеличує кожну
людину, облагороджує її,
наповнює змістом її життя.
Гра «Так - ні»
Учитель. Давайте разом поміркуємо, кого можна
вважати патріотом, а кого – ні.
Твердження, які потрібно підтердити (так) або спростувати (ні).
Стверджувальні поняття вивішуємо на
дошку.
- Патріот любить і шанує свою рідну землю.
- Патріот захищає свою Батьківщину; готовий віддати за неї
своє життя.
- Патріот завжди у всьому шукає вигоду для себе.
- Патріот піклується про збереження природи рідного краю.
- Патріот ніколи не зрадить своєї Батьківщини.
- Патріот критикує інші країни і народи.
- Патріот шанує історичне минуле своєї Батьківщини.
- Патріот поважає своїх співвітчизників; шанує їхню працю.
- Патріот свято шанує свій рід, свою родину; любить,
турбується про своїх рідних.
Проблемна ситуація
Учитель. Коли Павлусь, рятуючи сестру Ганну від
татарської неволі, допоміг Девлет-ґірею
повернути сина Мустафу з козацького полону, вдячний хан запропонував хлопчику і його
сестричці залишитися у нього, хотів прийняти їх за своїх дітей.
«– Ви сказали правду, тепер я хочу додержати моє слово,
нагородити вас. Чого бажаєте? Коли хочете, оставайтеся з нами. Прийміть нашу
віру, я вас за своїх дітей прийму.
– Спасибі тобі, могутній пане. Нічого не бажаємо, лиш волі...
Пусти нас...
– Хіба вам зле в мене?
– Нам тут добре, та за Україною нам сумно... Хочемо своїх
бачити...
– Хай буде по-вашому! Їдьте додому…».
Проблемне питання.
Якщо пригадати, що Павлусю та Ганнусі
нікуди було повертатися в Україні (хату спалили тататри, все добро
розграбували, матір та діда вбили), то виникає питання: а може краще було б дітям залишитися у Бахчисараї, де б їх
шанували як дітей хана, де б вони жили у достатку?
Висунення гіпотези. «Коло ідей». Висловіть
свої припущення, чому Павлусь і Ганнуся наполегливо хотіли повернутися на Батьківщину?
Діти приходять до висновку, що братик і сестричка – патріоти
України, люблять свою землю,
шанують християнську віру, ненавидять татар – ворогів своєї країни.
V. Підбиття підсумків
Складання сенкану до слова «Козак»
Козак
Мужній сміливий безстрашний
Козак
боронить рідний край
Боронить захищає
Патріот
«Незакінчене речення»:
«А. Чайковський у своєму творі «За сестрою» намагався показати…, нагадати…,
закликати…».
Домашнє завдання.
1. Дочитати твір.
2. Написати есе на тему «Які риси характеру я
намагатимуся виховувати у собі».
За бажанням: 1. Намалювати ілюстрації до твору.
2. Скласти ребус чи кросворд.
VІ. Висновок учителя.
По-різному складається кожного доля, незалежно у який час
ти живеш. Та честь, відданість, мужність, благородство цінувались завжди. І як
хочеться, щоб ми були гідними наших пращурів, а не перекотиполем чи
полин-травою у нашім краї, у нашому домі, у наших сім’ях. Любіть життя! (На слайдах козаки сучасності (різного
віку), їхні змагання. Супровід -
«Козацький марш»)
Комментариев нет:
Отправить комментарий